صدور العدد العاشر من مجلة البحث العلمي العرموطي يوجه رسالة لرئيس الوزراء...وثيقة الزميل نضال الفراعنة يكتب : رسالة الملكة رانيا.. انكشاف "زيف المُسْتعرِضين" حزب العون الوطني الاردني يحذر من الإساءة للملكة... نص البيان الوزير الأسبق محمد داوودية يكتب.. نجوة جندرية وعلمية مرعبة الملكة رانيا توجه رسالة باللغتين العربية والإنجليزية للاسرة الأردنية التسامح يتجلى في مهرجانات التمور العربية "الشجرة المباركة" عدد خاص بالمهرجان الدولي الثاني للتمور الأردنية المحاصصة الطائفية .. تركيز للفُرقة .. وتفتيت للوحدة الوطنية مندوبا عن جلالة الملك وبدعم منصور بن زايد آل نهيان الشحاحدة يفتتح المهرجان الدولي الثاني للتمور الأردنية بعمّان... صور العشوش يكتب.. أهمية الحوار في حياتنا عم الزميل وليد الهباهبه في ذمة الله مطالبات بالاسراع باقرار القانون الإطاري للنفايات الدكتور نسيم أبو خضير يكتب.. الكويت في القلب المجلس الاعلى للامومة والطفولة يزور المخيم الاماراتي للاجئين في الاردن وينفذ عدداً من الورش التدريبية لاطفال المخيم أبوظبي... صور الطراونة يدعو رؤساء البرلمانات الدولية للضغط على حكوماتها لرفض أي توجهات لنقل سفاراتها للقدس

القسم : قضايا عربية ودولية
وائل غنيم يعود من جديد ويسعى لركوب الموجة المصرية
 وائل غنيم يعود من جديد ويسعى لركوب الموجة المصرية
نشر بتاريخ : Sat, 21 Sep 2019 17:51:26 GMT

ناطق نيوز 

أمهل الناشط السياسي المصري المشكوك بنواياه أثناء الثورة المصرية ضد الرئيس محمد حسني مبارك وائل غنيم، الرئيس السيسي ونظامه 24 ساعة، للإفراج عن أخيه الدكتور حازم غنيم، والسماح له ولوالديه بالسفر إلى أمريكا.

 

وأعلن الناشط السياسي في منشور له على صفحته الشخصية، أنه بصدد تقديم شكوي دولية ضد السفارة المصرية بتهمة تهديد شخص موجود بأمريكا.

 

وطالب غنيم من السيسي الاستجابة وإلا سيجعل قضيته مثل مقتل الصحفي جماللتصبح قضية دولية.

 

وجاء نص منشور غنيم: "دلوقتي أنا بدأت في الاستعلام عن الاجراءات القانونية اللي ممكن أتخذها ضد السفارة المصرية ممثلة في مسؤول الأمن بالسفارة شريف زهران (اللي ممكن يبقى اسمه مش شريف ولا زهران بس هيتجاب برضه).


الاجراءات دي هتزنق المدعو شريف زهران لأنه هيبقى خايف على نفسه وعايز يسيب أمريكا عشان ميتحققش معاه في اللي عمله. لأن قضية إن سفارة تتصل بشخص تهدده جوه أمريكا هو اعتداء على القانون الأمريكي وممكن يعمل أزمة دبلوماسية.

المخابرات المصرية من ذكاءها الحاد بعد ما هددوني بعديها بكام ساعة خطفوا أخويا من البيت، وبالتالي أنا أقدر أتحرك بشكل قانوني وفيه كتير من المكاتب في واشنطن زي ما السيسي بيه وابنه عارفين يتمنوا بس يشتغلوا على حاجة زي كده. أنا بيوصلني يوميا ايميلات من ناس بتتضامن من كل حتة. وفيه عضو اتحاد أوروبي كتبت تعليق بيطالب بمحاسبتكم على الاجرام اللي بتعملوه.

أنا بقول لك يا سيسي إنت وابنك، ياللي متعرفوش أصول ولاد الأصول، احترموا نفسكم وبلاش تجبروني أبدأ أتحرك بإجراءات قانونية ضد سفارة بلدي في قضية هتبقى قضية رأي عام أمريكي خاصة بعد مقتل جمال خاشقجي. إسراء بنتي وإلكا مامتها وآدم إبني بيتكلموا انجليزي بطلاقة وهيقدروا يحكوا للشعب الأمريكي ايه اللي حصل في أبوهم من النظام المصري وايه اللي حصل لعمهم وجدتهم وجدهم. وبالمناسبة واحد من أصدقائي الشخصيين شغال مذيع في قناة فوكس، يعني حتى الجمهوريين هتلاقيني عندهم.

أنا والله مش باهدد، ده أنا بافضح خطتي عشان خاطروالمصحف الشريف وأمي حبيبتي اللي مربياني وأبويا اللي معلمني أحب بلدي. وبقول لك انك مهما حاولت تقاومني هتخسر. ليه؟ عشان الحل الوحيد هو انك تقتلني وانت اجبن من كده عشان أنا في أمريكا.

قدامكم ٢٤ ساعة .. والطلب واضح وطلب يرضاه ولاد الأصول: طالما خطفتوا أخويا أنا معدتش مآمن ليكم. عايز أبويا وأمي وأخويا يركبوا أول طيارة على كاليفورنيا.

وقد أعذر من أنذر"


جميع الحقوق محفوظة لموقع ناطق نيوز 2017-2019

لا مانع من الاقتباس او النقل شريطة ذكر المصدر