اختتام البطولة التنشيطية لجائزة الملك عبدالله الثاني للياقة البدنية (الدورة الثامنة عشرة )..صور الدكتور جاسم الغصاونة،، مبارك الترقية رئيس مجلس النواب الصفدي يرعى حملة وطنية للتبرع بالدم لغزة علي مصطفى عبدالخالق في ذمة الله الميثاق الوطني يعقد إجتماعه ال 54 ويؤكد الفخر بالقوات المسلحة في التصدي لأية محاولات إيرانية أو إسرائيلية لتعريض أمن الوطن للخطر الصفدي وآل الشيخ: علاقات الأردن والسعودية قوية ومواقفنا راسخة في الدفاع عن فلسطين  رئيسا بلديتي الشوبك وعين الباشا يرفضان دعوة لزيارة ايران بجهود من رئيس بلدية الشوبك وأعضاء المجلس...الاعلان عن باقة من المشاريع في لواء الشوبك الرئيس العراقي يلتقي الرئيس أحمد الصفدي في مجلس النواب...صور الميثاق الوطني  يزور عددا من مؤسسات المجتمع المحلي في محافظة البلقاء  وزير الخارجية الصفدي: حذرنا من أن نتنياهو سيحاول أن يفتعل مواجهة مع إيران ليجر ‎الولايات المتحدة والغرب إلى حرب إقليمية الميثاق الوطني يؤكد دعمه للموقف الأردني تجاه ما تشهده المنطقة من تصعيد وتوتر البوتاس العربية" تهنىء جلالة الملك وولي العهد بمناسبة عيد الفطر السعيد  اعلام إسرائيلي: شعور بأن نتنياهو يخمد الحرب، ولا ينوي الوفاء بتعهداته في "القضاء على حماس"... الطويل يتفقد أيتام مخيم البقعة ويقدم كسوة العيد ومنحة الطالب المتميز

القسم : قضايا عربية ودولية
وائل غنيم يعود من جديد ويسعى لركوب الموجة المصرية
 وائل غنيم يعود من جديد ويسعى لركوب الموجة المصرية
نشر بتاريخ : Sat, 21 Sep 2019 17:51:26 GMT

ناطق نيوز 

أمهل الناشط السياسي المصري المشكوك بنواياه أثناء الثورة المصرية ضد الرئيس محمد حسني مبارك وائل غنيم، الرئيس السيسي ونظامه 24 ساعة، للإفراج عن أخيه الدكتور حازم غنيم، والسماح له ولوالديه بالسفر إلى أمريكا.

 

وأعلن الناشط السياسي في منشور له على صفحته الشخصية، أنه بصدد تقديم شكوي دولية ضد السفارة المصرية بتهمة تهديد شخص موجود بأمريكا.

 

وطالب غنيم من السيسي الاستجابة وإلا سيجعل قضيته مثل مقتل الصحفي جماللتصبح قضية دولية.

 

وجاء نص منشور غنيم: "دلوقتي أنا بدأت في الاستعلام عن الاجراءات القانونية اللي ممكن أتخذها ضد السفارة المصرية ممثلة في مسؤول الأمن بالسفارة شريف زهران (اللي ممكن يبقى اسمه مش شريف ولا زهران بس هيتجاب برضه).


الاجراءات دي هتزنق المدعو شريف زهران لأنه هيبقى خايف على نفسه وعايز يسيب أمريكا عشان ميتحققش معاه في اللي عمله. لأن قضية إن سفارة تتصل بشخص تهدده جوه أمريكا هو اعتداء على القانون الأمريكي وممكن يعمل أزمة دبلوماسية.

المخابرات المصرية من ذكاءها الحاد بعد ما هددوني بعديها بكام ساعة خطفوا أخويا من البيت، وبالتالي أنا أقدر أتحرك بشكل قانوني وفيه كتير من المكاتب في واشنطن زي ما السيسي بيه وابنه عارفين يتمنوا بس يشتغلوا على حاجة زي كده. أنا بيوصلني يوميا ايميلات من ناس بتتضامن من كل حتة. وفيه عضو اتحاد أوروبي كتبت تعليق بيطالب بمحاسبتكم على الاجرام اللي بتعملوه.

أنا بقول لك يا سيسي إنت وابنك، ياللي متعرفوش أصول ولاد الأصول، احترموا نفسكم وبلاش تجبروني أبدأ أتحرك بإجراءات قانونية ضد سفارة بلدي في قضية هتبقى قضية رأي عام أمريكي خاصة بعد مقتل جمال خاشقجي. إسراء بنتي وإلكا مامتها وآدم إبني بيتكلموا انجليزي بطلاقة وهيقدروا يحكوا للشعب الأمريكي ايه اللي حصل في أبوهم من النظام المصري وايه اللي حصل لعمهم وجدتهم وجدهم. وبالمناسبة واحد من أصدقائي الشخصيين شغال مذيع في قناة فوكس، يعني حتى الجمهوريين هتلاقيني عندهم.

أنا والله مش باهدد، ده أنا بافضح خطتي عشان خاطروالمصحف الشريف وأمي حبيبتي اللي مربياني وأبويا اللي معلمني أحب بلدي. وبقول لك انك مهما حاولت تقاومني هتخسر. ليه؟ عشان الحل الوحيد هو انك تقتلني وانت اجبن من كده عشان أنا في أمريكا.

قدامكم ٢٤ ساعة .. والطلب واضح وطلب يرضاه ولاد الأصول: طالما خطفتوا أخويا أنا معدتش مآمن ليكم. عايز أبويا وأمي وأخويا يركبوا أول طيارة على كاليفورنيا.

وقد أعذر من أنذر"


جميع الحقوق محفوظة لموقع ناطق نيوز 2017-2019

لا مانع من الاقتباس او النقل شريطة ذكر المصدر